loading...
كانون هواداران كريستيانو رونالدو
جواد حسین پور بازدید : 56 یکشنبه 27 مرداد 1392 نظرات (0)

یازده فصل حضور در فوتبال آلمان از مهدی مهدوی کیا یک بوندس لیگایی تمام عیار ساخته؛آنقدر که با تعصب و شور و اشتیاق خاصی درباره این لیگ مهیج و پرتماشاگر حرف می زند و از آخرین اتفاقات و اخبار تیم‌ها و چهره های شاغل در فوتبال آلمان باخبر است..

عکس مهدی مهدوی‌کیاکیا که به نوعی یکی از اسطوره های باشگاه هامبورگ به حساب می آید درباره بایرن و گواردیولا، دورتموند و تیم های کوچک و بزرگ این لیگ با جزئیات و با حوصله صحبت می‌کند تا گفت و گوی ۲۷ دقیقه ای با او تبدیل به یکی از خاص ترین مصاحبه هایش با رسانه های فارسی زبان باشد.
پارسال قبل از شروع فصل با هم صحبت کردیم و به مسائل کلی مثل تماشاگران و ورزشگاه‌ها و مقایسه بوندس لیگا با سایر لیگ‌ها پرداختیم.امسال می خواهیم کمی جزئی تر و درباره تیم‌ها و اشخاص هم حرف بزنیم.البته باز هم با یک سوال کلی شروع می کنیم؛اینکه با توجه به فینالیست شدن دو تیم آلمانی در لیگ قهرمانان اروپا ، از فصل قبل تا امسال چه تغییراتی در نگاه به بوندس لیگا رخ داده؟
خب طبیعتا نگاه کلی فوتبال نسبت به بوندس لیگا با درخشش این تیم‌ها در اروپا عوض شده.البته بایرن که در طول سه فصل به فینال می آمد اما آمدن دورتموند به فینال همه نگاه‌ها را به فوتبال آلمان متوجه کرد و این نشان می دهد بوندس لیگا کارش را خوب جلو می برد و یکی از منظم ترین لیگ های فوتبال اروپاست.حالا اگر نگوئیم بهترین می توانیم بگوئیم یکی از بهترین‌ها هم هست چرا که از نظر ورزشگاه و تماشاچی بهترین است.میانگین ۴۸ هزار تماشاگر در هفته اول بازی های این فصل و اینکه ورزشگاه‌ها در هر بازی تقریبا پر می شود نشان دهنده استقبال جالب آلمانی‌ها از بازی هاست و آنها در این بخش حرف اول را می زنند.مثلا دیروز در همین بازی بایرن و اینتراخت دیدید که ورزشگاه پر از تماشاگر بود.
بایرن هم که طبق معمول برد.
با توجه به دو بازی اول فصل بایرن که من دیدم دیگر خبری از بردهای پرگل فصل قبل نیست .دیروز هم با یک گل بردند که مقتدرانه نبود .با توجه به بازی ای که من دیدم باید منتظر آینده این تیم بود.البته من بازی سوپر جام آلمان را در ورشگاه بودم و از نزدیک دیدم و می توانم با توجه به آن بازی بگویم بایرن کار راحتی در این فصل ندارد.
یعنی به دورتموند امیدوارید که تیم گواردیولا را پائین بکشد؟
خب دورتموند درآن بازی ۴ بر ۲ برنده شد و البته نشان داد تیمش حتی خیلی بهتر از تیم سال قبل شده.دورتموندی‌ها تقریبا تیم فصل قبل شان را حفظ کرده اند و یکی دو مهره جدید هم اضافه کرده اند که بازیکنان خوبی هستند بنابراین امسال بیشتر از قبل می شود روی این تیم حساب کرد.
یعنی دیگر از آن حالت تک قطبی فصل قبل خبری نیست و دورتموند می تواند با بایرن رقابت کند؟
قطعا نمی شود از دورتموند غافل شد.فصل قبل برای بایرن خیلی ویژه بود.آنها سه جام را بردند و تمام رکوردها را جابه جا کردند اما امسال یک مقدار طول می کشد که تفکرات سرمربی جدید جا بیافتد اما چیزی که مشخص است اینکه افتخارات سال گذشته تکرار نمی شود ؛اتفاقاتی که شاید هر چند سال یک بار برای یک تیم بیافتد.من می گویم بایرن احتیاج به زمان دارد اما دورتموند راه گذشته را می‌رود .با بازی ای که من از نزدیک دیدم به این تیم امیدوارم به خصوص که دو بازیکن جدید هم گرفته اند.
که اوبامیانگ بازیکن با کیفیتی به نظر می رسد.
بله این بازیکن در هفته اول سه گل زد .آنها میختاریان ارمنی را هم گرفته اند و در کل یک تیم یکدست و جوان دارند که اسکلت فصل گذشته اش را حفظ کرده و باید دید در هفته های اول چه کار خواهد کرد.
ظاهرا شما الان دورتموند را بیشتر از هامبورگ یا اینتراخت دوست دارید؟
خب فوتبالی که این تیم ارائه می دهد قابل احترام است .چیزی که من از نزدیک دیدم نوع بازی کردن آنهاست که مورد توجه قرار می گیرد .آنها ریتم این نوع بازی را به مدت ۴-۳ سال حفظ کرده اند و این نشان دهنده هنر یک مربی جوان است.
دیروز ورزشگاه اینتراخت پر از تماشاگر بود.چطور این تیم های کوچک و متوسط همیشه اینقدر تماشاگر دارند؟
خب با همین برنامه ریزی هاست که بوندس لیگا به اینجا رسیده.نوع ورزشگاه‌ها ،امکاناتی که آنها به تماشاگران شان می دهند ،تبلیغات و آن پولی که تبدیل به درآمد می شود یا هزینه می کنند برآیندش می شود این.میانگین ۴۸ هزار نفر در هر بازی نشان می دهد بوندس لیگا یک لیگ حرفه ای تمام معناست.جایی که تماشاچی از فوتبال لذت می برد و اصلا باید هم اینطور باشد.
مثلا در مورد همین اینتراخت که شما هم برایش بازی کرده اید چطور این تیم که نه به لیگ های اروپایی می رسد یا در بوندس لیگا رتبه شاخصی به دست نمی آورد همیشه اینقدر حامی پرشور و دو آتشه دارد؟
بالاخره مردم در این شهرها به تیم هایشان تعصبات خاصی دارند .اصلا در آلمان نسبت به ورزش های دیگر چنین اشتیاقی وجود ندارد اما بوندس لیگا برای مردم اعتبار ویژه ای دارد .همه ورزشگاه‌ها هم بعد از جام جهانی جدید و مدرن شده حتی در دسته دوم و تماشاچی هم زیاد می آید.البته با حضور بایرن در هر شهری استادیوم پر می شود و در بازی تیم های دیگر مقابل بایرن مثل دیدار تیم های دیگر با همین استقلال و پرسپولیس خودمان است و هواداران می آیند و از تیم شهرشان حمایت می کنند.
بلیت فروشی کل فصل هم وجود دارد اما می خواهم بدانم با باخت های متوالی یا نتایج ضعیف هواداران این تیم‌ها ناامید نمی شوند؟
بله برخی هواداران بلیت های کل فصل را می خرند اما با یکی دو تا باخت فوتبال از زندگی آنها بیرون نمی رود.تازه این در بازی های خانگی است و معمولا همه تیم‌ها در بازی های خارج از خانه شان هم ۵ هزار تماشاگر دارند.
صحبت از اینتراخت شد.تیمی که آرمین فه را بالای سر خود می بیند .او یک قهرمانی بوندس لیگا در کارنامه دارد.آیا می تواند اینتراخت را متحول کند؟
نتایج اینتراخت در فصل گذشته خیره کننده بود .آنها از دسته دوم آمده بودند اما عالی کار کردند.با این حال امسال باخت ۶-۱ در بازی اول مقابل هرتا شوک بزرگی به آنها بود.در بازی دوم هم باخت یک بر صفر مقابل تیم بزرگ بایرن و قهرمان بوندس لیگا قابل توجیه بود ضمن اینکه آنها می توانستند تا دقیقه ۹۰ بازی را مساوی کنند.با این حال اینتراخت شروع بدی در فصل جدید داشته و معمولا این شروع های بد تبعاتی برای تیم‌ها دارد .معمولا می گویند آن تیمی در بوندس لیگا موفق است که شروع خوبی داشته باشد.با این حال باید دید اینتراخت در بازی هفته بعدش چه کار می کند.
یکی از قدیمی های این تیم الکساندر مایر است که با شما هم همبازی بوده و دیروز گل صحیحش را داور آفساید اعلام کرد.
مایر با من در هامبورگ هم همبازی بود.او از سن پائولی به هامبورگ آمد و با هم در فرانکفورت هم بازی کردیم.بازیکن خیلی قابلی است هم سرزن است هم شوتزن و الان ۸-۷ سالی هست که برای اینتراخت بازی می کند.
برسیم به برمن که دچار تغییر مهمی شده.
بله آنها بعد از ۱۴ سال توماس شاف را برکنار کردند و اتفاقات بزرگی در تیم شان افتاد.الان هم یک مربی جدید آمده و دو تا برد آورده در حالی که نزدیک بود برمن در فصل گذشته به دسته پائین تر سقوط کند.برمن یکی از قطب های فوتبال آلمان است اما پارسال خطر سقوط را احساس کرد تا مدیران این باشگاه تصمیم به برکناری شاف بگیرند.
و حالا رابین دوت به این تیم آمده و جایگزین شاف شده.
دوت در فرایبورگ خوب نتیجه گرفت و بعد به لورکوزن رفت که در این تیم خوب کار نکرد.بعد از آن یک پست در فدراسیون فوتبال آلمان گرفت و حالا دربرمن کارش را با دو برد شروع کرده که برای این تیم خیلی خوب و مهم بود چون باعث آشتی تماشاگران با تیم شان شده و امیدوارشان کرده.
در بازی خانگی برمن هواداران این تیم برای شاف سنگ تمام گذاشتند.
بالاخره در فوتبال همیشه بحث نتیجه گرفتن مهم بوده اما همان طور که می دانید شاف برمن را متحول کرد.در حالی که این تیم چند سال مشکل مالی داشت او که دستیار ماگات بود هدایت تیم را بر عهده گرفت و در این ۱۴ سال نتایج خوبی گرفت.او با این تیم قهرمان شد ،تیم را به چمپیونز لیگ برد و آنجا هم خوب نتیجه گرفت و همیشه جزو سه تیم برتر بوندس لیگا بود به غیر از این دو فصل آخر .فکر می کنم شاف شایسته این تشکر بود چون تمام وقتش را برای موفقیت برمن گذاشت.
از بین دو تیمی که از دسته پائین تر بالا آمده اند فکر می کنید به کدامیک شان می توان امیدوار شد؟
هرتا که تکلیفش روشن است .آنها سال‌ها در بوندس لیگا بازی کرده اند و تیم پایتخت هستند که هر وقت خوب بازی کنند بالای ۵۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه می آیند اما امسال هیچ بازیکن جدیدی را نگرفته اند و تقریبا تیم پارسال را حفظ کرده اند اما مربی خیلی خوبی دارند.
همان لوهوکای که در گلادباخ خوب کار نکرد.
بله یک مربی هلندی است که تخصصش آوردن تیم‌ها از دسته دو به دسته اول است اما فکر می کنم کار خیلی سختی داشته باشد.
و اینتراخت برانشوایگ؟
تکلیف این تیم هم روشن است .آنها تیم تازه واردی به بوندس لیگا هستند و بعد از باخت در بازی اول امروز هم با دورتموند بازی می کنند(با خنده) و در ۲ مسابقه اول کار دشواری داشتنند .بنابراین فکر نمی کنم بتوان به این تیم امیدوار بود مگر اینکه شگفتی ساز شوند.
درباره لورکوزن چه فکر می کنید.آنها فصل قبل هم نتایج خوبی گرفتند و امسال در لیگ قهرمانان حاضرند و البته دو بازی اول شان را هم برده اند.
لورکوزن در دو دهه گذشته نوسان زیادی داشته .یک زمانی آنها در بین دو سه تیم اول آلمان بودند و با تاپ مولر به فینال سه جام رسیدند اما نوسان زیادی داشتند.با این حال اخیرا لورکوزن ثبات داشته و در بین ۵ تیم اول جدول بوده است.ورزشگاه آنها هم ورزشگاه کوچکی بود که ۲۲۵۰۰ تماشاگر را در خود جای می داد اما الان دو سال است که بزرگتر شده .خود تیم هم ثبات پیدا کرده و امسال هم که خوب شروع کرده اند.این نشان می دهد می توان روی این تیم حساب باز کرد.
اشتوتگارت هم تیم پرطرفداری است اما در دو سه سال اخیر دور از انتظار بوده.
اشتوتگارت دوباره با دو باخت کار را شروع کرده و امروز که من مجله کیکر را مرور می کردم دیدم تماشاچی های این تیم شلوغ کرده اند و می گویند باید لابادیا را بیرون کنند.این تیم هم نوسان زیاد داشته و پارسال فقط به فینال جام حذفی رسید اما فکر می کنم بعد از این دو باخت پشت سر هم مربی با تماشاگرها به مشکل بر بخورد .
برسیم به شالکه.انگار روی این تیم هم حسابی نمی شود باز کرد.البته آنها هم هواداران وحشتناک و متعصبی دارند.
شالکه در نیم فصل دوم فصل گذشته به مربی جوانی به نام ینس کلر اعتماد کرد که تجربه حضور در بوندس لیگا را نداشت .این مربی در زمان بازیگری مدافع چپ اشتوتگارت بود و من بارها مقابل او بازی کرده ام.آنها امسال هم با این مربی کارشان را شروع کردند اما نوسان زیادی دارند وهمین دیروز ۴ گل خوردند و این باخت خانگی نشان می دهد با این مربی بی تجربه کار شالکه هم سخت خواهد بود.البته تیم هایی مثل شالکه و دورتموند هر جای جدول که باشند ورزشگاه شان پر از تماشاگر است .آنها هواداران متعصبی دارند که همیشه از تیم شان حمایت می کنند اما باید دید در مرحله پلی اف لیگ قهرمانان مقابل مربی سابق شان چه می کنند.
یعنی مقابل چه کسی؟
هوب استیونس.بعد از آن اتفاقاتی که برای تیم اوکراینی افتاد یوفا تیم یونانی را جایگزین آنها کرد و اتفاقا سرمربی این تیم هم هوب استوینس است.سرمربی قرن شالکه که حالا باید مقابل این تیم بازی کند .استوینس محبوبیت زیادی در بین هواداران شالکه دارد و برخورد او با این تیم داستان جالبی را به وجود آورده.(با خنده)
واقعا استیونس یکی از تاثیرگذارترین مربیان بوندس لیگا بود.
برای خود من یکی از بهترین مربیان بوده که در هامبورگ چیزهای زیادی از او یاد گرفتم.او در هامبورگ تیم را در رده هفدهم تحویل گرفت و با کسب ۱۵ امتیاز به رتبه هشتم آورد.قطعا گرفتن ۱۵ امتیاز برای یک مربی در بوندس لیگا کار بزرگی است و استیونس یکی از منظم ترین و بهترین‌ها بود.
و اما بپردازیم به تیم شما هامبورگ که ظاهرا امسال هم حال و روز خوشی ندارد.
(با خنده تلخ و آه بلند)هامبورگ که متاسفانه حاشیه هایش زیاد است.آنها در دوران آماده سازی پیش فصل افتضاح بودند و در بازی های تدارکاتی به یک تیم دسته دومی ۴-صفر و یک تیم دسته دومی یا سومی دیگر دو بر صفر باختند .بعد از آن منیجر جدید باشگاه که در کارلسروهه بود به نام کرویتسه به بازیکنان حمله شدیدی انجام داد و گفت شما هم دنبال لباس مارکدار و این مسائل هستید که تبعات این حرف‌ها همین باخت ۵ بر یک این هفته در خانه بود آن هم مقابل تیمی که نزدیک بود فصل قبل سقوط کند .واقعا اگر فصل برای هامبورگ اینطوری پیش برود کار برای فینک و تیمش دشوار خواهد شد.
چرا طی دو سه سال اخیر هامبورگ برای خرید بازیکن باکیفیت اقدام جدی نمی کند؟از نظر مالی مشکل دارند یا...؟
نه این باشگاه اصلا از نظر مالی مشکل ندارد و اتفاقا از آن دست باشگاه هایی است که تمام بازیکنانش پول خوبی می گیرند اما ظاهرا سیاست های باشگاه مبنی بر این است که در این حوزه اینطور عمل کنند.اما خوردن ۵ گل در ورزشگاه خانگی خیلی تلخ است و الان من می دانم آنجا چه جوی وجود دارد(با خنده تلخ).
آنجا هم حاشیه های بعد از باخت مثل اتفاقات رختکن و ... وجود دارد؟
وحشتناک است.همه چیز را پوشش می دهند.مطمئن باشید تا الان هم همه اطلاعات را دارند و نوشته اند.
شما درباره بایرن حرف زدید اما حضور گواردیولا در بوندس لیگا اتفاق ویژه ای بود.فکر می کنید او چه کیفیتی به این بایرن اضافه خواهد کرد؟
طبیعتا آمدن چنین مربی موفق به آلمان اتفاق مهمی بود .البته طبیعی است که پیاده کردن آن تیکی تاکای معروف در بایرن پروسه زمانبری است و به خاطر بردن هر سه جام در فصل گذشته توسط هاینکس فشار عجیبی روی او وجود دارد.اتفاقی که تا حالا فقط برای چند تیم رخ داده و شاید کار ویژه ای که گواردیولا می تواند انجام دهد این است که می تواند یکی دو جام دیگر به این جام‌ها اضافه کند.البته الان فشار زیادی روی او و تیمش وجود دارد و شاید این فشار در ماه های آینده به بایرن ضربه بزند .اما شما ببینید تا حالا نشده بود که تیمی مقابل بارسلونا درصد مالکیت توپ بیشتری داشته باشد اما بایرن با رهبری گواردیولا این کار را انجام داد.این اتفاق در بازی پیش فصل دو تیم در مونیخ رخ داد و این نشان می دهد گواردیولا روی این مساله تمرکز کرده چون وقتی توپ را در اختیار داشته باشی و از دست ندهی خطری روی دروازه ات ایجاد نمی شود و شرایط بازی به نفع شماست.با این حال دورتموند در بازی سوپر جام بر این تفکر غلبه کرد و با تاکتیک ضد حمله های سریع این تیم را از هم پاشاند.الان یک مشکلی که بایرن دارد این است که برعکس پارسال که هاینکس از دو هافبک دفاعی بهره می برد گواردیولا از یک هافبک دفاعی و دو بازو استفاده می‌کند .البته اسکلت این تیم تغییری نکرده و با جذب دو سه بازیکن خوب دیگر تقویت هم شده اما زمان می خواهد تا تحت این فشار برنامه هایش را پیش ببرد.البته بازیکنان بایرن هم اینقدر حرفه ای هستند که ممکن است به سرعت یافتن این جریان کمک کنند.
اما فکر نمی کنید برخی بازیکنان خوب در این تیم پشت خط بمانند و افت کنند.دیروز گوتزه یک نیمه گرم کرد و آخر هم به میدان نرفت و به همین خاطر بود که گوستاوو هم به ولفسبورگ رفت.
خب وقتی این همه بازیکن داری این به هنر مربی برمی گردد که با ستاره هایش چطور کار کنی.یک وقتی مربی ای مثل هاینکس می آید که همه چیز را طوری می چرخاند که هیچ اتفاقی نمی افتد و بازیکنان هم با همه داستان‌ها کنار می آیند .این مربی است که می تواند با هنرش بازیکنان را ساکت نگه دارد و طوری از همه آنها استفاده کند که در نهایت به تمام خواسته هایش برسد .
حالا که حرف از هاینکس به میان آمد فکر نمی کنید حیف باشد که این مربی شاخص را دیگر روی نیمکت تیم های آلمانی نبینیم؟
خب بالاخره این مربی از نظر شرایط سنی وضعیت ایده آلی نداشت و به نظرم تصمیم درستی گرفت.من با مدیر برنامه های او رابطه خوبی دارم و وقتی با او صحبت می کردم می گفت هاینکس پارسال خیلی برای بایرن زحمت کشید و شبانه روز برای این تیم کار می کرد .معلوم شد که این افتخارات و بردن سه جام در سال بیخودی و شانسی نبوده اما در کل به نظر من او به این استراحت ویژه نیاز داشت .او زحمت بسیاری برای بایرن کشید و مدام فکر می کرد که چطور با این مساله کنار بیاید .بازیکنان بزرگ زیادی را هم هدایت کرد و تیم بزرگی ساخت اما باید می رفت تا استراحت کند.
فکر می کنید امسال تیم های آلمانی در لیگ های اروپایی نتایج خوبی خواهند گرفت؟
خب فوتبال که قابل پیش بینی نیست اما ثبات بایرن و دورتموند باعث می شود امسال هم به آنها نگاه جدی ای وجود داشته باشد و آنها امسال هم حتما کاندیدای قهرمانی هستند اما تیم های دیگر مثل لورکوزن و شالکه در سال های گذشته ثبات لازم را ندارند.باید دید اول این تیم‌ها در بوندس لیگا چه کار می کنند و آن ثبات لازم را دارند یا نه و بعد درباره شان قضاوت کرد.فعلا باید چند هفته دیگر از فصل جدید بگذرد.
درباره تیم ملی آلمان هم سوال دارم و اینکه بعد از تساوی مقابل پاراگوئه نگاه‌ها به این تیم و خط دفاعی اش با نگرانی توام شده.
آلمان در آن بازی غافلگیر شد و با خوردن دو گل در ده دقیقه یک مقدار شیرازه اش از هم پاشید اما دوباره به کار برگشت و با تغییری که در خط دفاعی اش داشت بازی را در اختیار گرفت ولی جدا از این مسائل آلمان پشتوانه قوی ای به لحاظ بازیکن دارد و در هر پست سه چهار بازیکن خوب ویک سطح وجود دارند که جوان و با انگیزه اند.همه آنها زیر ۲۵ سال سن دارند و الان هر مربی ای دوست دارد سرمربی تیم ملی آلمان باشد.
اما این تیم در دفاع میانی مشکل دارد و مرته ساکر در سطح بقیه نیست؟
خب شاید یک مقدار کند باشد اما در آن پست بواتنگ می تواند کمک کند .اینقدر بازیکن خوب وجود دارد که مشکلی نیست و زمان کافی برای تست کردن آنها هم در اختیار سرمربی هست.
اما با باخت مقابل ایتالیا در یورو ۲۰۱۲ و همین بازی اخیر هواداران تیم ملی آلمان بابت ادامه راه با لوو تردید هایی به ذهن شان راه داده اند و نگران جام جهانی هستند.
فعلا این مربی هست و در جام جهانی هم تیم را هدایت خواهد کرد .پتانسیل تیم ملی آلمان خیلی بالاست .البته اتفاقاتی که در بازی با ایتالیا در یورو افتاد غافلگیر کننده بود اما تیم ملی آلمان همیشه در تورنمنت های بزرگ خوب کار کرده است.
یعنی می توان روی قهرمانی آلمان در جام جهانی حساب باز کرد؟
خیلی سخت است چون بازی‌ها در کشور برزیل برگزار می شود و تیم های امریکای جنوبی خطرناکند اما آلمان قطعا یکی از مدعیان قهرمانی است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام تیم را دوست دارید؟
    ایا از این وب راضی هستی ؟در صورت گزینه ی 2 دلیل ان را لطفا به ما نظر کنید
    رئال مادرید

    Widget powered by WhatstheScore.com


    رئال مادریدRT

    Widget powered by WhatstheScore.com


    آمار سایت
  • کل مطالب : 6702
  • کل نظرات : 337
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 369
  • آی پی دیروز : 337
  • بازدید امروز : 6,540
  • باردید دیروز : 1,646
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17,729
  • بازدید ماه : 23,989
  • بازدید سال : 77,139
  • بازدید کلی : 3,095,609
  • تبلیغات 120*240

    بنیاد خیریه مهر نور, بنر حمایتی,بنر خیریه,بنر مهر نور

    اخبار سایت
    1- پوزش در مورد بروز نبودن سایت در 27شهریور.

    2- سایت فوتبال3 نویسنده میپزیرد.